top of page

Natuurreis door Azië; Roadtrip door de bergen van Japan

Overweldigend. Zo zou ik Japan in één woord kunnen omschrijven. De afgelopen twee weken heb ik samen met mijn vriend een bijzondere roadtrip gemaakt door de net-in-bloei-komende bergen van Japan en hebben we een ieniemini stukje van dit grote eiland mogen ontdekken. Ik heb er ontzettend van genoten om een land te leren kennen dat zo anders is dan Nederland. Typisch Japan is voor mij sake* drinken in een Yukata*, een land waar je meer openbare toiletten vindt dan prullenbakken (er is er letterlijk geen één te vinden op straat), een land dat zó schoon is dat je gewoon niet kunt geloven dat hier miljoenen mensen wonen. Een land waar de wc meer opties heeft dan je telefoon. Een land waar de natuur haar eigen weg mag gaan en gewaardeerd en gerespecteerd wordt en daardoor óngelofelijk mooi is. Een land waar wij ontzettend veel planten vandaan halen; denk aan Tricyrtis, Kirengeshoma, Carex, Schizachyrium, Miscanthus, Polygonatum , Cimicifuga, Wisteria en Akebia maar die niet terug te vinden zijn in de Japanse tuinen, maar in de bossen en de bloemenvelden. Een land dat heel erg introvert is, maar tegelijkertijd ook extreem extrovert. En of je nu in de natuur of de stad bent; Japan is een land zoals geen ander. Japan is... overweldigend.

Wanneer mijn vriend en ik op reis gaan dan proberen wij altijd zo min mogelijk toeristische dingen te doen. We zijn niet opzoek naar hotspots waar je toevallig je buurman tegen het lijf kunt lopen, maar naar de lowspots (dit woord bestaat niet, maar je begrijpt wat ik bedoel) die niet of nauwelijks ontdekt zijn. Hierdoor word je ondergedompeld in de échte cultuur, ontmoet je de locals en is het contact met de mensen heel erg bijzonder (ook al spreek je soms de taal van handen en voeten). We houden van hiken, lekker chillen en goed eten en onze vakanties zijn er om even goed op te laden en te ontsnappen van onze dagelijkse hectiek. Tik, tik, tik, tik. Japan heeft al deze punten glansrijk afgevinkt. Fully charged en vol inspiratie ben ik weer thuis.

In deze blog neem ik jullie mee in onze road trip door de bergen van Japan en deel ik de mooiste verblijf plekken & hikes met jullie! Vanzelfsprekend bespreek ik ook alle planten, struiken en bomen die ik ben tegengekomen.

Heel veel lees plezier!

Verblijf plek 1 | Tokyo

Onze reis start in Tokyo waar we twee nachten verblijven in de wijk Asakusabashi. Ik ben meer een plattelandsmeisje dan een stadspersoon en eerlijk gezegd kreeg ik het benauwd bij het idee dat ik naar de grootste stad van de wereld zou gaan (drie weken geleden was ik een paar dagen in Londen en daar werd ik echt gillend gek van de drukte). Maar wat ik nooit van zijn leven had kunnen bedenken was dat deze stad met 14 miljoen mensen de meest rustige en schone stad is waar ik ooit ben geweest. Okay, natuurlijk zijn er wijken waar het heel druk is, maar de gehele sfeer die er hangt is bijna rustgevend.

Japan staat bekend om haar Sakura, de tijd waarin alle Prunussen bloeien. Op het moment dat wij aankwamen kleurde de he-le stad roze. Het is terecht dat deze periode een speciale naam heeft gekregen. Omdat wij een auto hebben gehuurd om in de bergen te gaan rijden, zullen we op ons op verschillende hoogtes bevinden en zullen de bloeiperiodes van de bomen en struiken verschillen van elkaar. Tokyo bevindt zich op 40 meter hoogte en op het moment dat we hier zijn aangekomen is de Sakura hier op haar absolute hoogte punt. Lucky us. We slijten onze dagen hier met het rondwandelen en zoeken naar plekken om lekker te eten of te drinken. Een van de mooiste plekken waar we hebben gezeten was de Skybar van het Four Seasons Hotel. Je betaalt een flinke prijs voor een cocktail, maar de plek zelf en het uitzicht over de stad zijn echt prachtig!

Sakura in Tokyo

Skybar Four Seasons Hotel Tokyo Otemachi
Skybar Four Seasons Hotel Tokyo Otemachi met uitzicht op Tokyo

Zo, we hebben de stad overleefd. Check. Tijd om de eerste ervaring met het links rijden te ondergaan en onze Toyota op te halen en richting het Noorden te rijden. Onze eerste bestemming is Nikko dat op ongeveer 3 uur rijden van Tokyo ligt. Hier zullen we de komende vier nachten verblijven. Let's goooo!

Tokyo - Nikko

Verblijf plek 2 | Nikko | https://www.nikko-fuwari.com/

Na een prachtige en nog iets wat onwennige rit zijn we veilig aangekomen in Nikko. Ik heb net verteld dat wij niet op zoek zijn naar de hotspot van een land of stad, maar om heel eerlijk te zijn is Nikko dat juist wel. Dit stadje is een enorme trekpleister omdat hier tempelcomplexen staan die erkend zijn als UNESCO Werelderfgoed. Echter is dat niet de reden dat wij hier zijn (sorry Mathieu). In de omgeving van Nikko zijn namelijk veel hikes in de bergen te vinden.

We verblijven in het Natsukashiya Fuwari hotel. Een traditioneel Japans hotel waar je zowel 's ochtends als 's avond Kaiseki krijgt geserveerd terwijl je in je Yukata zit. Kaiseki is een 'feestmaaltijd' die uit meerdere kleine gangen bestaat. De gerechten zijn gebaseerd op meerdere traditionele keukens: de keizerlijke keuken uit de Heian-periode in de 9e eeuw, de keuken van boeddhistische tempels in de Kamakura-periode (12e eeuw), de Samurai-keuken (Muromachi-periode, 14e eeuw). Er zitten hele lekkere dingen tussen, maar voor ons Nederlandse boterham met hagelslag eters af en toe ook hele vreemde dingen. Bereid je maar goed voor wanneer je Kaiseki gaat eten ;)

In dit hotel heb je de welbekende Japanse hotsprings. Een hotspring is een warmwaterbron die bestaat uit geothermisch verwarmd (tot 41 graden) grondwater. De mineralen die in het water zouden zitten blijken goed voor je te zijn.

Hiken, eten en daarna lekker badderen. Wat wil je nog meer.

Natsukashiya Fuwari hotel

Hike 1 | Senjōgahara in Yumoto | Hoogte 1400 meter

Onze eerste hiking trail in Japan is de Senjōgahara in Yumoto. Dit is ongeveer een uurtje rijden vanaf Nikko. Omdat we heel erg hoog zitten is de sfeer compleet anders dan in Tokyo. Een vier kilometer lange vlonder leid je door verschillende sferen van het moerasland. Om de zoveel tijd wordt uitgelegd wat voor soort planten hier groeien (350 verschillende soorten), welke beesten er leven en wat de geschiedenis is van deze plek. De hike duurt ongeveer 2,5 uur en is zeer makkelijk te wandelen. Ik heb gelezen dat deze trail vooral van juni tot het late najaar heel mooi is. Net iets te vroeg voor ons dus.

Hike 1  | Senjōgahara in Yumoto | 1400 meter
Hike 1 | Senjōgahara in Yumoto | 1400 meter

Hike 2 | Jakko Waterfall | Hoogte 900 meter

Iets dichter bij huis heb je een kleine trail die je makkelijk vanuit het hotel kunt lopen. Het eindpunt van deze trail is bij de Jakko Waterfall. Deze hike ligt iets lager, maar ook hier bloeit nog niet veel op de Edgeworthia chrysantha na, die je op dit moment overal in bloei ziet staan.

Japanse voortuin in Nikko

Hike 3 | Onbekend | Hoogte 600 meter

Na twee dagen had ik toch wel wat behoefte aan wat meer groen en zijn we een stuk terug gereden richting het lager gelegen Tokyo. Na een half uurtje rijden is het landschap al compleet anders en verlaten we de snelweg opzoek naar een hike in de buurt. Wanneer je op Google Maps hiking trails zoekt krijg je vaak veel zoekresultaten. Al blijken niet alle hikes 'echte' hikes te zijn. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar wanneer er maar 1 of 2 reviews bij een trail staan dan weet je eigenlijk al zeker dat je niet veel hoeft te verwachten. Mijn vriend is altijd zo verstandig om dan niet te gaan, ikzelf ben dan wat impulsiever en ben wel benieuwd wat er dan te zien is.

Deze hike was één van de meest natuurlijke en verwilderde routes die we ooit hebben gedaan. De eerste twee kilometer was goed te doen, maar daarna hield het pad op waardoor we onze weg zelf maar een beetje moesten uitvogelen (haha over avontuur gesproken). Desalniettemin was de begroeiing onder de Acers, de Pinussen en de bloeiende Prunussen van 20 meter hoog heel erg mooi en zag ik voor het eerst de Rododendron en de Pieris in het wild. Verder waren er 100 verschillende varens, Liriope, Polygonatum, Akebia, ander soort klimplanten en bamboo te zien.

Hike 4 | Mountain Nakimushi | Hoogte 1000 meter

De meest zware hike die 4,5 uur duurde was onze vierde. Deze hike ligt dicht bij het hotel en is makkelijk te bereiken. Tijdens de hike moet je 600 meter omhoog via paden zoals op de linkse foto van de drieluik hieronder. Eenmaal boven word je getrakteerd op de prachtig bloeiende zuurstok roze struik Rhododendron pentaphyllum var. nikoense die symbool staat in deze regio (en die wel veel in de Japanse tuinen wordt toegepast) en natuurlijk een lekker biertje.

Top of the woorrlllddd

TIP: Om zoveel mogelijk mooie uitzichten te zien, vermijd dan de tolwegen en rij door de bergen. Het is vakantie, tijd zat!

En dit is het landschap wat je begin april kunt verwachten wanneer je door de Japanse bergen rijdt. Het frisgroene van de Acers, de bloei van de Prunussen en het donker groene van de Pinussen. Swipe om de foto's te bekijken.

Hike 5 | Kojin mountain top | Hoogte 625 meter

Onderweg naar onze volgende bestemming hebben we nog een hike gedaan die niet heel erg spannend was, maar wel de meest fantastische en diverse natuur had! Wouwie, ik heb echt zoveel mooie bloemen, struiken en bomen in bloei gezien. In de slide show kun je zien welke.

Nikko - Hoshi Onsen

Verblijf plek 3 | Hoshi Onsen Chōjukan | http://hoshi-onsen.com/english/

Na de 5 hikes die we hebben gedaan is het even tijd voor wat rust. De komende twee dagen doen we niet veel behalve eten, bier drinken aan het water en badderen in hotsprings. Meer moet dat niet zijn.

We verblijven in het authentieke Hoshi Onsen die een hotspring heeft die al sinds 1837 in gebruik is. Deze plek is een ware ervaring.

Na onze rust vertrekken we weer richting het zuiden en gaan we het vissersdorpje Kosuge bezoeken. Heel veel zin in!

Akaya Lake

Hoshi Onsen - Kosuge

Verblijf plek 4 | Kosuge | https://nipponia-kosuge.jp/en/

Okay, wanneer ik enthousiast ben, dan ben ik ook écht enthousiast. Deze plek is echt de allleeerrrmooiste en meest bijzondere plek waar ik ooit ben geweest. Wie zou hier nou niet blij van worden?

Allereerst de hotel kamer zelf. Kijk nou eens naar het plaatje hieronder. Wanneer je dit ziet word je toch warm vanbinnen. Traditioneel, stijlvol en modern tegelijkertijd. De kamer bestaat uit een aantal verschillende ruimtes die rond de slaapkamer - die je kunt afsluiten met de Japanse shutters aan de voor- achter en de zijkant - gesitueerd zijn. Aan de voorkant heb je het eetgedeelte, aan de zijkant het zitgedeelte met uitzicht op de tuin en aan de achterkant de badkamer. De tuin zelf is een echte Japanse tuin en stond op het moment dat we daar kwamen prachtig in bloei. Ook hier krijg je zowel het ontbijt als het diner geserveerd. Het eten is van een heel hoog niveau en alles wat je op je bord vindt is een product van de omgeving of van de hand van één van de 700 inwoners die het dorp telt. We hebben van een van de inwoners (de buurman) een tour gehad waarin hij laat zien hoe ze de producten telen en hoe ze leven in het dorp. Het is mooi om te zien hoe een fancy hotel als deze volledig zijn omgeving inzet om de beste kwaliteit te behalen.

Nipponia

Roadtrip door japan - Nipponia
Het meest locale eten wat ik ook heb gegeten. De vis komt uit de rivier van Kosuge en de groentes zijn geplukt in uit de bergen. Me-ga-lekker

De tuin van Nipponia

Hike 6 | Berg Takazashi | Hoogte 1200 meter

Vanuit het hotel kun je zo beginnen aan een 3 uur durende hike door de bergen, langs de rivier en het stadje zelf. Het is een mooie route met een bijzonde vegetatie. Er groeien hier veel Hydrangeas in het wild, maar ook Pieris en Rododendrons. Ook kwam ik wat andere eigenaardige dingen tegen die te zien zijn op de drieluik hieronder.

Na twee heerlijke dagen vertrekken verder naar het in het Zuid-Oosten gelegen kust plaatsje Atami.

Berg Takazashi

Kosuge - Atami

Hike 7 | Ryugatake | Hoogte 1400 meter

Onderweg naar onze volgende bestemming rijden we langs deze immens grote berg Fuji. Er zijn hier in de buurt een aantal populaire plekken waar je een wandeling kunt doen. Wij hebben deze pittige hike gekozen van 3 uur. De begroeiing is hier niet zo boeiend, maar het uitzicht is het waard om naar boven te lopen.

Uitzicht op Fuji

Verblijf plek 5 | Atami | https://www.airbnb.nl/rooms/

Onze voorlaatste bestemming is Atami. Een kust plaatsje aan de Oostkust van Japan en op twee uur rijden van Tokyo. We verblijven in een Airbnb hoog in de bergen en genieten enorm van het uitzicht op de zee. Tijdens een wandeling van de bergen naar de zee ben ik wat bekende tegengekomen. Erigeron karvinskianus, Persicaria en Stewartia.

Roadtrip door japan
Uitzicht op de oceaan vanuit de Airbnb

Atami - Tokyo

Verblijf plek 6 | Tokyo

Tijd om terug naar Tokyo te gaan! De laatste twee daagjes blijven we hier. Wanneer we aankomen is bloesem periode voorbij en heeft de Cornus het op dit moment overgenomen, maar is lang niet zo opvallend als die van de Prunus.

Ik kijk terug op een hele bijzondere reis die veel indruk heeft gemaakt. Het doet me goed om planten in hun eigen habitat te zien zodat ik ze beter kan begrijpen en daardoor ook beter kan toepassen in mijn ontwerpen. De natuur blijft de allergrootste inspiratie bron voor mijn werk. De vakantie sluit ik af met een zeer bijzonder souvenirs. In een oud boekenwinkeltje heb ik een plantenboek uit 1938 gevonden. Met het boek onder mijn armen verlaat ik Japan. Dit was een vakantie die ik niet snel zal vergeten.